tisdag 17 september 2013

Jämför alltid SJ med flyget!

I oktober planerar jag att åka till min syster som bor i Borås. Därför satte jag mig idag framför datorn för att boka tåg. Jag trodde att jag var ute i god tid när det handlade om att resa i slutet av oktober men där har tydligen jag och SJ olika syn på saker och ting. Den billigaste tur- och returresan med SJ gick loss på ca 1300 kronor. Då reser man i andra klass och det är flera byten på sträckan. Observera att detta alltså var den billigaste resan som egentligen inte passade mig tidsmässigt.

Mest på kul kollade jag därför på flygresor.se vad det skulle kosta att flyga från Arlanda till Landvetter. Tur och retur hittade jag flygbiljetter för 398 kronor med Norwegian. Visserligen en kampanj men ändock. Räknar jag in tåg till och från Arlanda, flyg t/r Arlanda- Landvetter samt buss t/r Landvetter -Borås slutade det hela på 972 kronor. Jag sparar alltså över 300 kronor på att ta flyget!

Det bör påpekas att jag ej sparar så mycket tidsmässigt. Men om jag kan spara 300 kronor gör jag det mer än gärna och tar flyget. Dock tycker jag att det vore bättre om tåget hade mer konkurrenskraftigt pris på grund av miljöskäl, även om jag älskar att flyga. På den punkten verkar det ändå vara saker på gång! SvD rapporterade igår om att fler aktörer är på gång in på tågmarknaden och sträckan Stockholm - Göteborg. Fler avgångar och förhoppningsvis också lägre priser.

Det man kan lära av detta är att alltid jämföra tåget mot flyget om man är intresserad av bra priser på sitt resande. Självklart avser detta längre resor.

2 kommentarer:

  1. Man vinner mycket på att jämföra priser. Både i vardagen och vid resor. Jag tycker att tåget skall vara betydligt billigare då det är bättre för miljön. Det är oftast billigare att ta bilen om man är 2-3 personer som ska till samma ställe. Det är sjukt dåligt och kortsiktigt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt med bilen! Det borde vara billigare att åka tåg än att ta bilen, speciellt om man åker få, så som 1-2 personer. För miljön.

      Radera