tisdag 10 januari 2012

Okej start på året!

Än så länge får man väl säga att börsåret börjat ganska okej. Börsen står på plus och portföljen har ökat en del i värde. Bäst har Betsson gått som fortsätter att ånga på mot nya höjder. Flera positiva analyser har kommit där köp rekommenderas vilket också lär ha stärkt kursen en del.

Börjar så smått se fram mot utdelningssäsongen också. För min del sker alla utdelningar under den tidiga våren. Skulle vara kul att finna bolag som ger utdelning vid en annan tid på året alternativt flera gånger per år. Men det får jag se om jag kan finna. Det viktiga är trots allt att utdelningarna tickar in och stärker likvidkontot för nya köp.

6 kommentarer:

  1. Är det bara jag som ser fram emot aktieutdelning mer än vad jag ser fram emot julafton? :P

    SvaraRadera
  2. Troligtvis. Utdelningar är i många fall direkt dåliga för kursen i den aktie man sparar plus att beloppen är så små att det tar ca 20 år innan man kan glädja sig åt en god effekt.

    mvh// d.c

    SvaraRadera
  3. i år kommer jag få drygt 7000kr i utdelning. och nästa år ska jag få ut minst 25 000. Började i maj 2011. är man målmedveten så är inget omöjligt. Tänkt på att det e inte inkomsten som gör dig rik, utan det är hur mkt du kan spara varje månad som gö skillnaden :D Tack i övrigt för en bra blogg!!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag räknar med att få drygt 30 000 SEK i utdelning under 2012. Har du funderat på att köpa amerikanska bolag för att få ett jämnare kassaflöde?

    En kvarts miljon innan studenten: Då är vi två! :)

    SvaraRadera
  5. Min poäng är att är kursen 100kr och utdelningen 10 kr så sjunker direkt kursen till 90 vid utdelningen. Man har därmed inte blivit en krona rikare efter utbetalningen. Är kursen 100 kr och utdelningen 90 kr så sjunker kursen till 10 kr. Utdelningar är med andra ord ett nollsummespel på kortare sikt. Två av världens högst värderade bolag (Apple och Berkshire) har ingen utdelning.

    mvh/ d.c

    SvaraRadera
  6. En kvarts miljon innan studenten: Jag ser fram mot utdelningarna likt jag längtar till julen. Härligt!

    D.c: Helt sant att kursen sjunker. Fördelen med utdelningar tycker jag är att man får ut kapital som man kan återinvestera i bolaget eller andra bolag. Kursen brukar gå upp efter ett tag igen om det är kvalitativa bolag. Sedan finns parametern med passiva inkomster i cash som jag tror att jag kan ha stor glädje av längre fram. Om bara kursen stiger måste jag sälja mina aktier för att få ut något kapital.

    Eyes on the money: Ja, jag har börjat snegla lite smått på den amerikanska marknaden för att få lite jämnare utdelningar. Wal-Mart är ju ett populärt bolag med stark ställning och tillväxtmöjligheter.

    SvaraRadera