onsdag 11 januari 2012

Besök på banken

Är ledig i två dagar nu och tänkte att jag skulle ta mig till det lokala bankkontoret hos min bank, Nordea. Detta för att sätta in kontanter som jag fått i julklapp på mitt likvidkonto för framtida aktieköp.

När jag kliver in på banken är det fullt med folk. Jag tar en nummerlapp. Nr 172 står det på lappen, på köskylten står det nr 148. Det var faktiskt otroligt vad segt det gick för att räkna fram till mitt nummer. En hel timme fick jag stå och hänga på kontoret innan det var min tur att få sätta in pengar. Illa. Två personer satt och hjälpte kunderna. Då är detta ett kontor i en stad som kan klassas som medelstor med svenska mått mätt. Ingen vidare service direkt.

En annan sak som förvånade mig var vilka ärenden folk ville ha hjälp med. Okej, jag erkänner. Jag kan inte låta bli att tjuvlyssna lite när jag sitter och väntar. Det är svårt att blunda med öronen. Någon ville byta ut sitt trasiga Visa-kort och en annan ville ta ut 2000 kronor. Vem står i en timmes kö för att ta ut 2000 kronor när det tar 5 minuter i en bankomat? Eller är folk så pass oroliga att de inte har bankkort ens. Ibland känns det som att man faktiskt är riktigt modern. Men ja, medelåldern i kön låg nog på 75 år också så där kanske en förklaring finns.

En timme för att få sätta in pengar är också mycket. Men jag har inget bra alternativ heller. Finns ingen insättningsmaskin eller liknande för sedlar.

Som tur är blir det inte mer än ett eller kanske två besök per år på bankkontoret och då är det just för att sätta in kontanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar