tisdag 10 juli 2012

Investor relations

En av de saker jag som aktieägare uppskattar mycket hos aktiebolag är om de har en bra relation med sina aktieägare. För mig innebär det kontinuerlig information om bolaget och sådant som påverkar mitt aktieägande. Ratos upplever jag ha en bra relation med sina aktieägare. Man kan lätt få information via mail vid pressmeddelanden och rapporterna gås igenom på webben där VD brukar intervjuas i en video.

Jag efterlyser dock än bättre kommunikation med aktieägarna. Faktum är att jag kan tycka att man borde uppskatta sina ägare på fler plan än bara genom avkastning. Vissa bolag, dock väldigt väldigt få, erbjuder aktieägare rabatt på bolagets produkter eller tjänster. Detta borde vara mycket mer utbrett! Många aktieägare är trogna sina bolag även på ett privat plan, men skulle man som aktieägare få förmånligare erbjudanden skulle den relationen kunna stärkas ytterligare. Varför inte t.ex. ett bättre abonnemang hos mobiloperatörer för de som äger t.ex. minst 500 aktier i bolagen?

Givetvis är inte alla bolag lämpade för den här formen av relation. Ett bolag som Sandvik kanske jag som privatperson inte kan få så mycket av i form av erbjudanden. Sådana bolag borde istället satsa på t.ex. bolagsstämmorna som är ett utmärkt sätt att visa att man bryr sig om sina ägare. Sandviks stämmor har jag för övrigt hört ska vara ganska bra.

Jag ser fram mot fler bolag som gör det till en grej att sköta relationen med sina aktieägare väl! Avkastningen ska givetvis vara prio ett, det är ju därför man äger aktier. Men kan relationen vara god samtidigt borgar det för långsiktigt ägande.

4 kommentarer:

  1. Intressant inlägg.
    Är det verkligen den typ av akiteägare som många företag vill ha? Risken är väl att det blir många som köper några aktier för att få ett erbjudande/rabatt?
    Axfood delar till exempel alltid ut en "goodiebag" på sina stämmor och bjuder på tilltugg. 95% av de som kommer på stämmorna är pensionärer.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självfallet måste bolagen ha en nedre gräns. Det ska ju inte räcka med att äga 1 aktie för att få ta del av attraktiva erbjudanden.

      Pensionärer är det nog de flesta på de flesta bolagsstämmor. Långsiktiga, trygga aktieägare. Å att ge ut en gåva tycker jag ger bolaget bra anseende bland "småspararna". Ett gott rykte som kan spridas.

      Radera
    2. Jepp, jag håller med dig till viss del.
      Vet du något bolag som har detta idag?

      Simma lugnt!

      Radera
    3. Skistar är väl ett exempel där man som aktieägare får någon form av rabatt vet jag.

      Radera