tisdag 7 maj 2013

Går du på bolagsstämmor?

Som aktieägare har man rätt att delta på de bolagsstämmor som bolagen årligen anordnar. Det tycks vara ganska stor skillnad på hur mycket krut bolagen lägger ner på dessa. Vissa bolagsstämmor verkar vara riktigt trevliga med presenter och tilltugg till deltagarna medan andra verkar vara mer av ett "måste" och en ren formalitet. Clas Ohlsons stämma ska vara en trevlig tillställning har jag hört, men där äger jag inga aktier i dagsläget.

Jag själv har inte besökt någon bolagsstämma ännu. På något konstigt sätt känner jag att jag inte äger tillräckligt med aktier för att få delta, även om jag logiskt sätt vet att det egentligen räcker med en ynka aktie för att ha rätt att vara med. Jag antar att det bara är att ta steget och anmäla sig till en stämma så småningom. Det kan nog vara intressant om bolaget satsar lite på stämman och visar uppskattning till sina aktieägare.

Går du på bolagsstämmor? Vilka är bra och vilka kan man undvika?

1 kommentar:

  1. Tack för intressant blogg. Efter detta inlägg tror jag faktiskt jag ska gå på en bolagsstämma på prov. Mänskligt sett borde man väl kunna lära sig något nytt. Jag står precis i begrepp att börja investera, något jag inte tyckt mig ha tid med förut. Men nu som ofrivilligt arbetsfri ska jag ägna mig åt förvaltning av ett litet kapital, nästan exakt av samma storlek som ditt. Fast jag kommer troligen inte att kunna tillföra friska pengar.

    Är lite rädd att gå in nu med den finansiella turbulens som är. Någon som har synpunkter, tips? Vilka marknader är intressanta?
    Anders

    SvaraRadera