torsdag 23 april 2015

Extra amortering på dåligt lån!

Idag tog jag tag i en sak jag funderat på ett tag. Ränteläget är som ni ju alla vet uselt på våra sparkonton. På mitt SBAB-konto ligger räntan på 1 % och summan jag sparat ihop där genom månatliga insättningar hade nu stuckit iväg. Samtidigt så står jag med ett dåligt "blancolån" med 4,39% ränta hos ICA banken.

Så ja, sagt och gjort. Valde att göra en extraamortering på det lånet om 10 000 kr. Ingen jättesumma men det känns ändå smart att göra så. Fortsätter spara på SBAB-kontot men kommer nog fortsätta göra extraamorteringar när kapital finns. Det är ju bara att räkna efter så ser man snabbt att det är orimligt att göra annorlunda. Möjligen kan man investera pengarna och få högre avkastning genom det men med dagens högt värderade börs känns inte heller det aktuellt.

Totalt minskar återbetalningstiden med ett halvår ungefär vilket känns bra i sig. Förhoppningsvis märks det också på att räntekostnaden minskar lite.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hade i och för sig ett lån med bra ränta (från CSN), men har under senaste tiden gett mig den på att betala av det och bli skuldfri, se här.

    Mvh

    Myttinge94

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det skönt att göra så. Jag behåller dock mitt CSN lån med tanke på den oerhört låga räntan. Lägger till din blogg i min lista.

      Radera