fredag 25 mars 2016

Årets lönedialog

I veckan som gick klarades årets lönedialog av. Jag visste redan på förhand att jag inte skulle få några maximala höjningar då jag nyligen bytt tjänst och därmed gick upp lönemässigt. Upplever ändå att jag fick en rättvis höjning även i årets revision så det är jag väldigt glad över. Beloppsmässigt landade det på 800 kr vilket motsvarar en höjning om ca 2,25 %. Ska redan nu justera upp sparandet en del så att pengarna hamnar där de bör redan från början.

Vill även passa på att önska er alla en riktigt glad påsk!

7 kommentarer:

  1. Grattis till löneökningen. Bra tänk att du justerar upp sparandet direkt, annars är det lätt att det går till konsumtion och sedan blir man van vid det istället!

    Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, lika bra att stoppa undan direkt. Konsumera kan jag göra ändå.

      Radera
  2. Håller helt med dig och kommentaren ovan. Det är ett bra sätt att öka upp sparandet. Jag har gjort det vid varje lönehöjning och kommer göra det i framtiden också - det påverkar mycket i slutändan :)
    /Rikedom

    SvaraRadera
  3. Bra tänkt där Mårten :-) Får se här i kommunen om det blir någon löneökning i år. Blev ingen förra året så man får hoppas på det bästa. Jobbar dubbelpass nu i påsk iallafall så blir nån extra krona för det. Glad påsk. Mvh Patrick

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja någon form av löneökning bör man ju få årsvis även om det är lite olika år från år. Hoppas jobbhelgen varit lugn.

      Radera
  4. Kan du inte berätta lite mer om hur du tog dig an lönedialogen, vad tog du upp med din chef och hur var hans respons?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årets dialog är kanske inte rättvisande men jag kan försöka beskriva lite kort. Min chef (hon) och jag har fått ut material i förväg där man inom olika områden så som t.ex. "ansvarstagande" "kompetens" etc skattar sig på en skala mellan novis och expert. Man skriver ner sina starka sidor men också sidor som man själv eller chefen ser kan utvecklas. Finns ju alltid saker man kan göra bättre. Utifrån skattningen hamnar vi sedan i en diskussion om löneökning. Det baseras ju på utrymmet som finns totalt. Vi får veta spannet och en motivering till var vi är placerade och vad som ska göras om man vill hamna än högre upp. I år som sagt så var det speciellt då jag visste att jag inte skulle få max relaterat till nyligen påbörjad tjänst. Dialogen är oftast bra och givande. Som tur är har jag och mina chefer alltid varit överens om kompetensnivå och liknande så det är ganska odramatiska tillställningar.

      Radera