tisdag 28 februari 2017

Tillgångar och skulder februari 2017


Årets kortaste månads sista dag är här. Det känns alltid lite konstigt att från den 28:e bara hoppa till den 1:a. Men kortare tid till nästa lön och mer sparande tänker jag.

Denna månad har ännu en milstolpe uppnåtts - mitt bolån på lägenheten understiger nu 700 000 kronor. Det känns alltid bra att passera en hundratusenkronorsgräns även om det mest är psykologiskt. Amorterar ju bara 1000 kr per månad på bolånet på lägenheten. Har ju valt att prioritera att få bort lånet på kolonistugan i första hand så där amorterar jag 2000 kr per månad. Har med nuvarande amorteringstakt ca 3,5 år kvar innan stugan är betald i sin helhet.

Totalt sett har månaden för övrigt varit bra. Portföljen har varit stabil och sparande och amorteringar har löpt på enligt plan. Så jag får vara nöjd. Måste dock erkänna att jag börjar längta till att lite utdelningar börjar ramla in på kontot. Alltid roligt!
Klicka för större bild

5 kommentarer:

  1. Grattis! Alltid gött när man passerar en hundragräns som sagt!

    Har du i tidigare inlägg reflekterat något över tjänstepensionen? Är det innehav som du kan påverka själv genom egna val av fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack.
      Jag har valt en traditionell via KPA. Det är säkert inte det smartaste men det blev det då jag en gång i tiden skulle välja. Men utvecklingen ser ut att vara OK när jag följer det och det känns bra.

      Radera
  2. Själv räknar jag med ppm, tjänstepension och allmän pension som tillgångar. Ser rätt fint ut i min kassabok, även om det för tillfället kanske räknas mer som 'bundet kapital' då det dröjer några år innan man kan ta ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan ju göra lite olika. Själv har jag valt att helt utelämna pension i mina beräkningar.

      Radera
  3. Hej.

    Vad som också hade varit jättekul att veta är vad dina andra köps aktiekurs är vid tillfället du köper dem. Liksom en tabell. Och inte enbart kolummen med " Senaste Aktieköp" där du enbart dokumenterar det absolut senaste.

    Alltid kul att läsa igenom din blogg :) / Timothy

    SvaraRadera