lördag 3 september 2011

Förtroende

Marknaderna skakar och i grund och botten ligger ett förlorat förtroende. Stater inom PIIGS, men även EU och i synnerhet länderna inom EMU, måste skapa ett förtroende hos andra länder och investerare. Just nu pågår små räddningsaktioner när alla vet att det inte finns någon quick-fix. Alla vill hitta en sådan, men ingen vågar inse att man måste igenom vissa stålbad för att komma ut starkare på andra sidan. Dessvärre verkar det få fortsätta så ett tag till innan man inser att man måste ta större grepp om situationen.

Källa: Regeringen
Något som är glädjande är i alla fall inrikespolitiken. Även om Sverige som land såklart inte på något sätt är en isolerad del av den globaliserade världen. 

Jag har i stort sett hela tiden sedan 2006 haft stort förtroende för finansminister Borg. Förtroendet förstärktes under finanskrisen -08 och jag tror fortsatt att han har bra koll på vad han gör. Han vet vikten av att ha en stabil ekonomi och diskuterar enligt mig otroligt sunt gällande landets ekonomi. Han verkar dessutom inte allt för lättpåverkad vilket är bra. Ansvarstagande använder han själv...och ja, det lär jag instämma i. Jag vågar inte riktigt närma mig tanken på hur en trio av S, V och MP hade agerat i dessa tider...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar