tisdag 11 januari 2011

Max hyreshöjning

Ibland har man inte mest tur i världen om man säger så. Jag hyr min lägenhet av min stads allmännytta och nu har de nya hyrorna blivit klara. Från och med den 1 februari höjs hyrorna med mellan 0 och 4,9% beroende på en rad olika faktorer så som närhet till bussar, affärer, standard etc. Jag kollade nu på min nya hyra och såg att min hyreshöjning blir 4,89%. Med andra ord så nära de där 4,9 procenten som man kan komma. Likadant var det förra året, maximal hyreshöjning i intervallet som förhandlats fram.

Jag skulle gissa på att det beror på att hela området rustats upp rejält under de senaste åren. Både huskropparna och miljön runt omkring husen. Sen har det tillkommit en busslinje precis utanför balkongen också. Sen är ju läget väldigt bra, nära till stadens centrum. Men det känns ändå rätt tufft med nära 5% höjning på ett år.

Ändå är det ingen större fara på taket. Hyran här ligger ändå ganska okej. Nya hyran blir 4801 kronor inkl. tvättmaskin som kostar 110/månad. Det för en trea på 72 kvadratmeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar