lördag 8 januari 2011

Specifikt mål 2011

Jag känner att det vore skönt med lite mer struktur på mitt sparande varje månad det här året. 2010 satte jag undan pengar lite hipp som happ även om jag hade en viss grundsumma som sattes in på fonder (1000 kronor/mån). Detta gav ganska dålig kontroll även om jag lyckades spara undan en ganska bra summa i förhållande till lönen.

I år har jag beslutat mig för att lägga undan minst 20% av nettolönen varje månad. Min lön varierar ganska mycket månad för månad beroende på hur mycket jag får jobba. Vissa månader jobbar jag mycket mer än heltid, andra inte fullt heltid. Vissa månader fler helger vilket ger mer OB etc. Då passar det bra med en procentsats varje månad. Räknar jag på en genomsnittlig nettolön på 18 000 kronor ska jag alltså lägga undan ca 3600 kronor varje månad. Känns helt klart överkomligt. Ska även göra så att jag direkt när jag får lönen för över ca 20 % till aktielikvidkontot/buffertkontot. Blir det sedan mer kvar i slutet av månaden får jag lägga undan det då. Fondsparandet på förnärvarande 1000 kronor/mån ingår i de 20%.

Ska bli intressant att se hur det går och om det finns möjlighet att öka från 20% per månad eller om jag rent av satt upp ett för högt mål.

2 kommentarer:

  1. Jag gör tvärt om. Brukar vänta och se hur mycket jag får i lön, göra ett snabbt överslag på månadens utgifter och räkningar för att sedan investera så mycket jag anser jag klarar avvara.

    Ofta blir det på gränsen till för mycket men jag använder då ett litet buffertkonto för att täcka upp om sparoptimisten i mig blivit för ambitiös .

    Hur man gör antar jag beror lite på hur stora variationer i utgifter man har månad för månad. Ligger man på ungefär samma belopp månad efter månad borde din metod fungera bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag ska testa och se nu här framöver. Man får väl vara beredd på att justera procentsatsen vartefter man ser vad som är möjligt.

    SvaraRadera