måndag 3 januari 2011

Kulor, cash & kosing [Recension]

Under jul och nyår har jag läst boken "Kulor, cash & kosing - konsten att få ut mer av sina pengar" av lyxfällans Charlie Söderberg och Mathias Andersson. Jag tycker som bekant det är intressant att läsa böcker som är skrivna på ett ganska lättbegripligt sätt vilket den här boken verkligen är.

Boken är indelad i 15 olika kapitel som täcker stora delar av en vanlig Svenssons ekonomi. Allt ifrån lån, mat, kläder och boende till semester och hur mycket en bil påverkar ett hushålls ekonomi. Det hela är skrivet på ett inspirerande och enkelt språk. Man förstår vad man läser helt enkelt. Lite överallt ges personliga kommentarer från författarna om just det området vilket ger boken en ytterligare dimension.

Boken är kanske inte något för den som är insatt i ekonomi och vet vad ett p/e-tal är eller har stenkoll på hur aktierna gått de senaste timmarna. Den vänder sig snarare till de som kämpar med ekonomin i vardagen. Jag tycker själv att jag hade hört mycket av det som stod i boken tidigare. Men så har jag även läst liknande böcker där den personliga ekonomins grunder beskrivs. Är man ny och vill få inspiration är boken däremot ypperlig. Konkreta tips på hur man börjar ett sparande finns med. Det är även intressant att kanske få upp ögonen för hur mycket vissa saker, som t.ex. en bil, verkligen kostar.

På det hela taget en välskriven bok för nybörjaren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar