fredag 28 januari 2011

Rapporter och påfyllning

Igår kom rapporter från två av de bolag jag har aktier i. Det handlar om Hennes & Mauritz samt Nokia. Båda rapporterna fick aktierna att falla, värst var det för H&M.

H&M hade stora förväntningar på sig. Samtidigt som det stått klart att man drabbats av högre råvarukostnader i form av förhöjda bomullspriser. Man kom även med siffror som visar att man satsat mer på IT och marknadsföring än tidigare. 25 miljarder kronor tjänade man in under helåret 2010. 7,2 miljarder det sista kvartalet. Analytiker hade förväntat sig en miljard till ungefär. Expansionstakten sätts till 250 nya butiker under 2011 vilket är en något förhöjd prognos. Det var en glädjande del om jag ser det med långsiktiga ögon. Långsiktiga tänket kom även in när jag beslutade mig för att öka i H&M sent på eftermiddagen. Köpte 50 aktier á 213,5. De gick ner ytterligare lite till idag. Dock känns det som om jag köpte på en bra nivå ändå. Med utdelningen som satts till 9,5 kronor per aktie har man en bra direktavkastning.

Nokia å sin sida ökade vinsten och slog förväntningarna med knapp marginal. Prognoserna pekar dock åt fel håll vilket fick aktien att falla. Idag har den dock återhämtat sig en aning. Det kom fram att man den 11 februari kommer att släppa någon form av information om "framtidsstrategin" för bolaget. Jag hoppas verkligen på drastiska förändringar i den strategin. Visst, man är störst globalt. Men på smartphonesidan måste man tänka om. Jag hoppas man inte väljer ett samarbete med Microsoft och Windows mobile 7 utan vågar ta djärva grepp och t.ex. släppa en Androidlur. Nokia känns lite kallt och tillhör inte favoriterna i portföljen just nu. Väljer att avvakta med att öka i Nokia tills jag kan se en lite mer "trovärdig" strategi än att tjata om Symbian, som allt fler ändå ser inte är lika bra som andra operativsystem. Men kvar i portföljen får den vara. Det vore annars att bryta mot min långsiktiga strategi. Dessutom är direktavkastningen ganska okej, 0,4 €. Det är lika som föregående år.

Än så länge har jag bara haft möjlighet att läsa om bolagen på ekonomisajterna och inte kollat på deras rapporter i helhet. Får bli helgläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar