fredag 18 mars 2011

Inte helt okej Nordea

Igår landade ett brev från min huvudbank Nordea i brevlådan. På kuvertet stod det "Innehåller ett erbjudande från Nordea". Jag öppnade brevet och började läsa med halvkritiska ögon, så som med allt annat som kommer från banker och som de kallar för "erbjudande". Första meningen i brevet löd, citat: "Hej! Har du framtidsplaner som du vill förverkliga? Kanske behov av nya möbler, funderingar på att köpa bil eller önskningar om en resa? Med ett privatlån kan du låna pengarna du behöver till förmånliga villkor!" Brevet fortsätter sedan med att berätta att lånet inte kräver någon form av säkerthet och är riktat speciellt till mig som "check-in kund" (deras kategori på kunder under 25 år). Pengarna utlovas inom några dagar, upp till 200 000 kronor. Den effektiva räntan uppges till 7,05% beräknad på 100 000 kronor och 5 års kredittid.

Jag tycker faktiskt att det är urdåligt av en stor bank med statligt delägande att skicka ut såna här "erbjudanden" till ungdomar som precis startat sitt vuxna liv på egna ben. Jag själv har inget fast jobb men är tydligen ändå någon som Nordea skulle kunna tänka sig att låna ut 200 000 kronor till. Att man sedan formulerar sig som man gör. Att man ska låna pengar för resor, möbler och annan konsumtion gör mig mest arg.

Nordea! Ge mig ett erbjudande om att träffa en bankman och få diskutera igenom vad ni kan göra för mig på sikt i form av lån till bostad etc. Skicka inte dessa brev om dåliga konsumtionslån. Värre är att ungdomar utan någon som helst kunskap inom privatekonomi också får dessa brev, fyller i blanketten och har 200 000 kronor på sitt konto inom några dagar. Sedan är de fast i Nordeas klor många år framöver. Tragiskt!

4 kommentarer:

  1. Hej Mårten!

    Bra skrivet, har själv många gånger funderat hur bankerna kan skicka ut sådana erbjudanden. Ungdomar som inte har något som helst ekonomiskt sinne riskerar att hamna i en skuldfälla redan tidigt i livet.

    Lika fel är det när de låter en pensionär som är över 90 år ha 600 tkr på ett personkonto med noll ränta.

    Nä, skärpning nu Nordea och ta ert ansvar!

    Morsan Y

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Morsan Y. Storbankerna har lite att leva upp till, även om de kanske också mest är ute efter att maximera vinsten.

    SvaraRadera
  3. Trist när bankerna gör allting för att tjäna pengar :/

    SvaraRadera