torsdag 7 april 2011

Köper Tele2


Efter att ha läst lite mer och funderat många många varv blev det tillslut så att jag idag lade en köporder på 100 st B-aktier i Stenbecks Tele2. Ordern gick igenom om än på en ganska hög historisk kurs (149,7). Vad jag kan se har bolagets aktie inte varit över 150 kronor hittills. Dock tror jag på att bolaget har stora chanser att fortsätta växa i framtiden. De har stor exponering mot östeuropa vilket jag tror kan vara bra. Många nämner att man inte fått licenser för 4G i Ryssland. Men det tror jag kommer ordna sig på sikt. Just nu använder väldigt få 4G. Investeringen följer min strategi och planeras vara en långsiktig del av portföljen.

En annan väldigt viktig aspekt är utdelningen. I år delar man ut 27 kronor per aktie. Det är en ordinarie utdelning och en bonusutdelning. Det ger en direktavkastning på ca 18% för min del i år. Sedan kommer fler utdelningar kommande år om allt går som planerat. Känns som en bra investering bara där. Avstämningsdag är 17:e maj vilket gör att jag har rätt till årets utdelning. Självfallet kommer kursen att falla i samband med utdelningen. Men på sikt tror jag ändå att kursen letar sig uppåt i takt med tillväxt i bolaget.

Nu återstår väl bara att byta mitt egen mobiltelefonabonnemang till Tele2 så att jag stödjer mig själv på något konstigt vis. Priserna verkar ju helt okej, sett ur ett konsumentperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar