måndag 4 april 2011

Avslutat Kinafonden

Avslutade precis min fond; Nordea Kina som jag har månadssparat 200 kr/månad i ett tag nu. Inser att förvaltningsavgiften på 1,85% tillsammans med ganska uselt presterande inte är värt att satsa på i längden. Hur mycket tillväxtmarknad Kina än må vara så är det ingen garanti för att fonder kan dra nytta av detta. I stort sett hela tiden jag ägt fonden har den legat +-0. När jag nu sålde hade den ökat med ca 1 % sedan köp. Riktigt uselt med andra ord.

Nu väntar jag på att affären genomförs. Har under tiden ökat månadssparandet i Avanza Zero till 1000 kronor per månad. Alltså de 200 kr från kinafonden. Pengarna, de ca 8000 kronor, som kommer från fonden tror jag kommer förränta sig betydligt starkare på börsen. Så dit ska de så småningom. Kanske redan till veckan beroende på om det kan tänkas dyka upp något köpläge. Just nu verkar ju börsen vara inne i en positiv trend. Det lutar väl åt H&M, alternativt att börja investera i ett helt nytt bolag.

2 kommentarer:

  1. Skickar dig en länk med åsikter om tillväxtmarknader/hög BNP tillväxt vs aktieavkastning.

    http://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=ny-varning-for-kinafonder

    Jonas Lindmark är ingen gud, inte ens gudalik förmåga att se in i framtiden, så ta hans råd med mycket sunt förnuft och en nypa salt

    SvaraRadera
  2. Torkel: Stort tack för länken! Intressant läsning. Tankegångarna verkar lika och stärker mig i tron att det är rätt att avsluta fonden och satsa på aktier istället.

    SvaraRadera