En sak jag tänkt på är att företag drar in allt mer på servicen till kunderna. Det är små saker som man tror sig ska spara stora summor på. Två exempel:
- SJ stänger sina resebutiker.
Visst, alla butiker kanske inte är motiverade att ha kvar. Men, att lägga ner till exempel resebutiken i Uppsala dit många reser och byter tåg är bara dumt. SJ säger att de säljer allt färre biljetter i dessa butiker. Ja, det måhända. MEN, det handlar också om service. Att som t.ex. synskadad kunna få tala med en människa face to face. Eller att få hjälp på plats när ens tågbyte gick om intet på grund av sent anländande tåg. SJ tänker försäljning och missar således helt serviceperspektivet. Jag tror det slår tillbaka i slutändan.
- Banker utan pengar
Allt fler bankkontor väljer att sluta med kontanthantering över disk. Istället installeras ofta "automater" eller kunderna hänvisas till Forex eller andra kontor för att göra sina insättningar av pengar. Jag fattar inte detta. Ska man ändå ha en automat så blir det kontanthantering med transporter etc i alla fall. Då kan man lika gärna låta människan i kassan också ta mot pengarna. Är det som bankerna säger ett minskat behov så kan det inte vara så betungande att hjälpa de som ännu vill kunna sätta in pengar på banken. Service, helt enkelt. Handelsbanken har fattat vad ordet service innebär och låtit kontanthanteringen vara kvar på ALLA sina kontor. Bra där!
Jag tycker företagen borde försöka bli mer kundorienterade. Lyssna till vilken service man vill ha och lägg gärna till det lilla extra (som inte kostar skjortan). Det ger trogna kunder vilket jag tror är lönsamt i längden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar