söndag 11 december 2016

Nytt bolag: ICA gruppen


För någon vecka sedan valde jag att påbörja inköp i ett nytt bolag, nämligen ICA-gruppen. För några år sedan trodde jag att lågprisbolagen så som Netto och Lidl skulle ta marknadsandelar men ser att det inte lyckas i den utsträckning jag befarade. Många är ICA trogen och deras största konkurrent är enligt mitt sätt och se det Axfood med Willys och Hemköp i spetsen. Dock kan jag verkligen se att folk i vardagen uppskattar ICA. Jag har varit på en del ICA-maxibutiker och det är verkligen alltid mycket folk som storhandlar. Butikerna är dessutom ofta väldigt fräscha och inbjudande. Jag själv brukar ofta handla för mer än jag tänkt mig, vilket ju är ett bra betyg på hur kedjan lyckas sälja in produkter under shoppingturen.

Nu är ju ICA-gruppen inte bara mat. Man har flera andra grenar så som bankverksamheten och andra butikskedjor så som Apotek hjärtat och Hemtex. Man har även butiker i Baltikum och har för avsikt att växa där med konceptet Rimi.

P/E-mässigt ligger ICA-gruppen idag på ca 14, vilket jag ändå anser är hyfsat. Speciellt om de lyckas infria tillväxt. Konkurrenten Axfood ligger på närmare 19 i P/E för jämförelse. Direktavkastningen ser också bra ut för tillfället vilket jag ju hoppas ska hålla i sig över tid.

Jag gick in med en blygsam post om 30 aktier men ska öka i bolaget på sikt, när tillfälle ges. Det känns som en något defensiv placering men samtidigt också tryggt vid nedgång. Mat behöver vi alltid.

4 kommentarer:

  1. Själv köpte jag ett antal Axfood för några dagar sedan men jag har tänkt på att kanske köpa lite ICA också så får man ju tillgång till den största delen av marknaden och dess tillväxt. Jag ser dem inte som några snabbväxare men de har en bra direktavkastning och en stabil tillväxt som känns bra när man ska investera på långsikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Axfood tror jag med på men vill gärna se en liten dipp innan jag ev. går in även där. Sen känns min portfölj överlag lite defensiv. Tror dessa bolag är en stark grund att ha i sin portfölj under lång tid och som du skriver så delar de ju ut och växer långsamt men stabilt.

      Radera
  2. Stabilt och kvalitativt! Känns helt rätt i dessa tider. Att hitta detta bolag under P/E 15 känns som ett fynd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns absolut bra och jag hoppas bolaget fortsätter leverera kvalitet.

      Radera