måndag 3 november 2014

Räntesparande lönlöst?

Jag har ett sparkonto på SBAB dit jag för över 500 kronor varje månad. Tanken är att ha en liten motvikt för att inte ligga helt investerad mot börsen. Men nu känns det inte så trevligt överhuvudtaget längre. Räntan har sänkts i takt med reporäntan och nu är räntan nere på 1,4% i rörlig ränta. Det är så uselt dåligt. Visst, jag skulle få mer om jag valde att binda räntan hos annan aktör, men knappast något att jubla över det heller.

Behåller kontot så länge men överväger att minska insättningarna. Lite mer än 1,4% har jag som målsättning att mina pengar ska växa. Köper man aktier med bra direktavkastning kan man i alla fall få 4-5% i direktavkastning och dessutom kan såklart värdet gå upp bra över tid om bolaget är välskött och kan fortsätta leverera vinster.

1 kommentar:

  1. Lite så jag tänker också, det är ju bra att ha buffert i.o.f.s också vill man ha handlingsutrymme om det blir en större korrigering

    SvaraRadera