lördag 19 november 2011

Förhoppningsbolag

Tänk vad otroligt lätt det är att falla för alla dessa småbolag och deras "fantastiska möjligheter". Bolag inom råvarusektorn eller den medicinska sektorn som med ord, bilder och informationsmaterial kan få vilken idé som helst att låta bra i andras öron. Jag går själv på mycket måste jag säga. I alla fall till en början. "Det här låter ju som en toppenidé" kommer jag ofta på mig själv med att tänka. Som tur är kommer sedan det kritiska tänkandet in en aning. Vad kostar det inte att börja borra efter olja eller öppna en gruva? Hur många studier krävs inte för att ens få prova ett läkemedel eller en ny behandlingsmetod på människor?

Uppsidan i bolagen är enorm om de lyckas. Dock är riskerna också extremt stora, för hur många av bolagen klarar sig i slutändan? Jag måste ständigt påminna mig om detta för att inte gå i fällan och dra på mig fler små förhoppningsbolag likt Neurovive som är lite av en skamfläck i portföljen just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar