fredag 25 november 2011

Något positivt i tillvaron

Våra nya löner har kommit på jobbet och den retroaktiva lönen från april och framåt betalades ut. När jag granskade min lönespec såg jag till min förvåning att min lön hade ökat med 700 kronor per månad och inte 500 per månad som jag fick under lönesamtalet. Arbetsgivaren kallar ju det för en lönedialog, men som anställd får man bara veta vad man får, så så mycket till dialog var det ju inte frågan om. Mer att bara acceptera det man får eller gå därifrån.

Hur som helst. Ärlig som man är så ringde jag till administrationen och berättade om att jag nog hade fått en felaktigt för hög månadslön. Jag vill inte att någon upptäcker det om ett år och att jag då får avdrag på lönen. Sen uppskattar jag själv ärlighet också och försöker leva ett så ärligt liv som möjligt.

Kvinnan på administrationen skulle kolla upp saken. Gissa om jag blev förvånad när hon senare återkom och berättade att min förra chef hade lagt på 200 kronor på lönen med motiveringen att han tycker jag var värd det. Han hade inte hunnit berätta det ännu men uppskattade ärligheten att berätta för dem om att jag misstänkte att lönen var felaktig. Dock slutade ju allt bra eftersom det visade sig att jag skulle ha en höjning på 700. Kul att få lite uppskattning.

Vissa kanske skrattar åt summorna jag beskriver. Men såhär är det att arbeta inom ett landsting. Får man uppskattning från arbetsgivaren blir man positivt överraskad, oavsett summan det handlar om.

3 kommentarer:

  1. Det gör mig glad, både att det finns så ärliga människor där ute, och att din chef visade hjärtlig uppskattning utan krav.

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul att följa din resa mot miljonen. Har också ca 200000:- som Jag ska försöka förmera till miljon(er). Ligger 100% likvid nu och söker investeringsobjekt. Tror börsen kan gå ner litet till. Har ögonen på Sino Agro Food (SIAF)som är nästan nere på P/E 1 på årets vinst. Frågan är om det finns lik i garderoben eller är det börsstämningen som trycker ner aktien så vådsamt.

    SvaraRadera
  3. JobbochFirma: Ja, det är kul med lite uppskattning faktiskt. Tycker ju om mitt yrkesval trots att det inte ger mycket i plånboken.

    Tore: Vad roligt att höra! Jag ser bloggen lite som en dagbok för mig själv. Men får man input från andra blir resan än roligare. Jag har faktiskt inte hört talas om det bolaget du skriver om. Får kika på det och se. P/E-talet låter ju skumt lågt. Lycka till med dina investeringar så småningom. Tror också börsen kan gå ner mer innan det vänder.

    SvaraRadera