tisdag 15 november 2011

Min enda skuld

Jag är lite smått förvånad över hur mycket skulder folk verkar ha. Det är ingen hejd på beloppen folk lånar när det köper bostäder, bilar, resor och för konsumtion. Bostadslån kan jag förstå, till viss del. Men när det handlar om de priser som råder på marknaden idag blir jag personligen avskräckt. I alla fall om man ser till stor- och mellanstora städer. I en medelstor svensk stad går ju en central bostadsrätt, en tvåa, loss på över en miljon i dagsläget. Vad händer om bostadspriserna börjar sjunka? Dessutom läser jag ofta i diverse forum om folk som köper sitt boende och tror det är en investering. Ytterst tveksamt då boendet genererar kostnader hela tiden. "Vi renoverar och får igen det sen". En lockande tanke som i praktiken fungerar väldigt sällan. Då ska man köpa ett ruckel och förvandla det till ett slott. Än så länge kanske man har kunnat göra klipp, men jag tror vi får se en nedgång i priserna snart och då får många problem om man inte kan bo kvar.

Min enda skuld är mitt CSN-lån som idag uppgår till drygt 147 000 kronor. Självklart kommer nog även jag så småningom köpa ett boende eller ett fritidshus och dra på mig mer i skulder. Trist men sant. Det som ligger närmast i tiden är nog drömmen om en kolonistuga. Dock ska jag ha en fin kontantinsats på den för att minimera lånedelen.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Min erfarenhet av bostäder och renovering av dem är att man får tillbaka pengarna med råge. Marknaden går upp och ner likt börsen.

    Det är väldigt sällan man förlorar på ett boende vid försäljning. Det enda fall jag kan komma på är om man tvingas sälja mitt i en nergång.

    SvaraRadera
  2. Ja, lyckas man pricka toppar och bottnar kanske man kan göra lite affär på det hela. Då är det bara att gratulera.

    SvaraRadera
  3. Eftersom man räknar vad renoveringen kostar med hantverare men man gör det mesta själv så är det ju bara materialet som kostar o då går man nästan alltid plus, iaf samma som insatsen. Sen är det många som inte vill bo i en sjaskig hyresrätt utan vill designa så det passar en själv, bara det är ju värt ;)

    SvaraRadera
  4. Jo, det är klart, mer arbete utfört på egen hand så kan man nog göra sig lite pengar.

    Sen vet jag inte om hyresrätt per automatik är sjaskigt. Jag trivs rätt bra i hyresrätt, trots att jag inte kan göra om som jag vill.

    SvaraRadera