torsdag 10 oktober 2013

Lägger till fondsparande

Jag är inget stort fan av fonder på grund av fondavgifterna som ofta äter rätt mycket kapital. Dock har jag idag valt att starta ett mindre månadssparande om 1500 kr per månad fördelat på tre olika fonder. Det handlar om en europafond mot små- och medelstora bolag, en latinamerikafond och en nordisk småbolagsfond. Den stora anledningen är att jag vill få en större spridning på mina investeringar globalt sett. Jag har svårt att med aktier på den svenska börsen nå marknader i exempelvis latinamerika. Därför kan detta vara ett komplement. Latinamerikafonden har gått ner över 10 procent i år men framöver tror jag ändå att tillväxten kommer att ta fart igen i området.

Om detta är ett smart drag eller inte återstår att se. Jag måste göra utvärderingar kontinuerligt och överväga om det är värt att behålla fonderna. Dock vill jag se detta som en del av ett långsiktigt sparande då det sker regelbundna avsättningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar