torsdag 10 oktober 2013

Säkrar kontantinsats

Som ni förstått i tidigare inlägg kommer jag allt närmare köp av bostad. Jag har börjat titta runt mer och ska gå på visning i veckan. Jag blir allt mer övertygad om fördelarna med att äga sin bostad. Eventuellt kommer det ta några månader för att hitta en bra bostad men förberedelserna börjar redan nu.

Detta innebär som sagt vissa konsekvenser som idag har blivit väldigt synliga. Jag har sålt av i stort sett hela min aktieportfölj. Det känns delvis motigt som sjutton men samtidigt så är det nödvändigt. Att kunna gå in med en bra kontantinsats är viktigt och denna är nu säkrad.

Framöver kommer jag att fortsätta spara. Kontantinsatsen finns där men tanken på att spara kommer fortsätta att finnas. Dels genom månadssparande men också i form av framtida amortering. Så investeringstankarna finns definitivt kvar, bara i lite ändrad form. Bolagen jag sålt kan säkerligen återkomma i portföljen om kurserna går ner och jag ser tillfälle att gå in igen.

2 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du sparade ratos ? Själv skulle jag nog ha sparat Industivärden eller HM...

    SvaraRadera
    Svar
    1. HM tror jag är fullvärderat just för stunden och det passade bra att ta hem vinsten. Värderingen av Industrivärden är också bra. Ratos släpar lite och det kan jag tänkas fylla på i längre fram här. Kursen borde kunna stiga också om de får fart på bolagen.

      Radera